Hart van Spanje (Kras reis) 8 dagen: 20 – 27 maart 2018 / dag 1

20 maart 2018 - Madrid, Spanje

Dag 1: Amsterdam – Madrid

de koffer staat klaarMijn eerste reis van het nieuwe seizoen (na de 10 daagse Kerst – Oud en Nieuw reis naar Lissabon) begint al heel vroeg vandaag. Er is voor vannacht ijzel en lichte sneeuwval voorspeld en ik moet uiterlijk half 6 (2 uur voor de vlucht) op Schiphol zijn. En met die voorspellingen weet je het maar nooit. Vroeg opstaan dus om op alles voorbereid te zijn: de wekker gaat om kwart over 3 en na een kopje koffie zitten we om kwart voor 4 in de auto. Vanuit Waalwijk is het ongeveer 110 km maar  het weer valt alles mee. We zien wel strooiwagens op de weg en er valt zo nu en dan een beetje neerslag maar glad is het nergens.

Voor 5 uur ben ik dus al op Schiphol en kan ik mijn koffer (zelf) inchecken deze reis het is wel een hele vroege vlucht maar dan heb je ook nog wat aan je daggaat ook een hele relaxte worden want mijn gezelschap bestaat maar uit 9 mensen. Kras hanteert bij vele reizen een vertrekgarantie en dan gaat de reis altijd door ook als het minimum (16 personen in dit geval) niet wordt gehaald. We vertrekken op tijd en landen in Madrid rond 10 uur na een rustige vlucht (KLM). Ik heb heerlijk geslapen dus een beetje uitgerust kunnen we, als we de koffers hebben, de hal in. Daar staat de chauffeur (Antonio) ons op te wachten. Even een plattegrond van Madrid halen voor iedereen bij de info in de hal en dan naar de bus. We hebben een grote touringcar tot onze beschikking dus plaats genoeg.

Las ventas, Plaza de Toros uit 1929We gaan natuurlijk nog niet naar het hotel maar op de allereerste verkenningstocht in de hoofdstad. Op het eind van de week, als we weer terug in de stad zijn, maken we een rondrit met de bus langs enkele bezienswaardigheden voor we weer in het centrum te voet verder gaan. Nu gaan we allereerst naar de Plaza de toros (Las ventas) om het gebouw in nieuw Moorse stijl te bekijken plus het gratis Museo Taurino wat zich in het gebouw bevindt. Schilderijen – bronzen beelden – kleding etc. en natuurlijk gaan we samen in een museo taurino in Plaza de Ventasbarretje koffie drinken. Een voordeel met 9 mensen is dat je gezamenlijk ergens naar binnen kunt. Met een grote groep moet je altijd verspreiden.

Via de calle Alcala en de Gran Vía stappen we uit de bus in het parkeerterrein onder Plaza oriente bij het koninklijk paleis. Dat is vandaag gesloten omdat enkele hoge pieten medailles krijgen opgespeld

Jacobus als Morendoder (Matamoros)Dus bezoeken we de mooie kathedraal ernaast en de kerk van het leger daar vlakbij (met een beeld van Jacobus als Morendoder, Matamoros) voor we lopen naar Plaza de la Villa – mercado de san Miguel en de Plaza Mayor om te eindigen op de Puerta del Sol bij kilometertegel 0. Ik heb de mensen al enkele zaakjes aangewezen waar ze evt. kunnen lunchen en dan is het vrije tijd voor de lunch.

Rond half 4 zijn we weer terug bij de bus voor de rit naar ons hotel in Carranque, met heel veel lekkerstussen Madrid en Toledo. Even tijd voor jezelf – even met de benen hoog en/of de ogen dicht en om half 8 kunnen we vanavond aanschuiven voor het diner. Vroeg voor Spanjaarden maar wij hebben er al een lange dag op zitten. Het zal vanavond niet laat worden denk ik.

Morgen bezoeken we Toledo, een van mijn favoriete steden.

1. Corrie:
    20 maart 2018