Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 9

2 oktober 2017 - Granada, Spanje

Dag 9 : Granada

bezienswaardigheid van Granada is natuurlijk het Moorse paleizen en tuinen complex Alhambra. Al jaren kun je alleen maar met een tijdslot in de paleizen en per half uur mogen er maar 300 mensen in. Dat aantal wordt nog gedeeld door Generalife, Alhambragroepen met gids en individuelen. September / oktober zijn topmaanden voor de rondreizen in Andalusië en het komt dus veelvuldig voor dat groepen geen kaartjes kunnen bemachtigen ondanks dat alles in de voor-reservering geplaatst is. Elke dag overboekt dus met honderden aanvragen. Talloze groepen kunnen dan de paleizen niet bezoeken maar wel de tuinen en het alcazaba en het gratis paleis van Carlos V. Maar ook in de tuinen mogen maximaal “maar” 8.000 mensen in dus er zijn zelfs groepen die helemaal geen kaartje hebben om wat dan ook te bezoeken.

Deze reis is voor mij de allereerste keer dat we wel toegang hebben tot de Generalife (de tuinen) en het Alcazaba (het oudste deel van het Alhambra met de Alhambra, helaas niet de paleizen maar wel veel ander mooiswachttorens) maar we kunnen niet de paleizen in. Gelukkig hebben we in Sevilla het Alcazar bezocht en ons daar verwonderd over de pracht en praal, gebouwd door de kunstenaars uit Granada. Ik heb een groep van 34 personen en dat betekent dat ik voor het bezoek aan het complex 2 gidsen nodig heb. Er mogen maximaal 30 personen met een gids lopen.

Dus  ontmoeten we om 9 uur de Nederlandse Maarten en de Spaanse Maria (die heel goed Nederlands praat) en bezoeken we eerst de tuinen: Generalife, de zomerresidentie met terrastuinen – openluchttheater – en het paleis om de patio nis met Mihrab: gebedsrichting naar Mekkavan het waterkanaal heen gebouwd. Omdat we het paleis van de Nasriden niet kunnen bezoeken kijken we uitgebreid rond in de Jardines del partal met paleizen voor de aristocraten uit de Nasriden dynastie. Hier zien we het prachtige stucwerk zoals ook te zien is in het Alhambra paleis en zelfs ook een kleine moskee met gebedsnis. Normaal komen we niet in dit deel van het complex. Verder bezoeken we het paleis van Carlos V, gebouwd in renaissancestijl en met een ronde binnenplaats. Uit zijn tijd is de begane grond en zijn zoon, Filips II, heeft de etage er op gezet en pas in de 20e eeuw kwam er een dak op.

En we hebben nu ook tijd voor een bezoek aan het alcazaba, de burcht met zwareAlcazaba met uitzicht op de stad torens en verdedigingsmuren en met een voormalig exercitieterrein. Vanaf de hoogste toren (de la vela) werd door de katholieke koningen de vlag gehesen na de overwinning op de Moren.

We zijn hier op het laagste punt van het complex en wandelen dus allemaal door het park naar het centrum van de stad. Via een straatje met vele winkels maar ook met ateliers van gitaarbouwers komen we op de Plaza Nueva. Ik loop met de liefhebbers nog naar het standbeeld van Isabel en Columbus – we bezoeken de Corral del carbon met mooi Moors stucwerk en we eindigen bij de koninklijke kapel. Ik leg uit wat er binnen te zien is en waar evt. voor de liefhebbers de ingang van de Alhambra by nightkathedraal is en dan heeft de groep de rest van de dag vrij. Zo kan men zelf de dag verder indelen. Ik ga rond 5 uur nog even met een gast naar de tandarts want er is een stuk kies afgebroken.

Een groot deel van de groep eet vanavond mee in het hotel want om half 9 staan we klaar voor de rit naar Sacromonte, de zigeunerwijk op de heuvel tegenover het Alhambra. Het is ondertussen al donker dus we gaan even bij een uitkijkpunt foto’s maken van het Alhambra en daarna genieten we van een flamencoshow in de tablao Los Tarantos. Na de show nog even een wandelingetje door de wijk Albaicin Flamenco: Los Tarantosvoor de fotostop op Plaza San Nicolas en dan is het tijd om terug te rijden naar het hotel.

De rondreis zit erop: morgen nog bezoek aan de stad Malaga en dan wordt de groep gesplitst voor de 5 verlengingsdagen: Costa de Mijas of Mijas pueblo en dan is er geen programma meer