Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 6

29 september 2017 - Sevilla, Spanje

Dag 6: Sevilla

Om 9 uur vertrekken we vanaf het hotel naar het centrum van Sevilla. Er zijn maar een paar plaatsen waar je uit de bus mag stappen voor het stadsbezoek. Wij stappen uit achter  Palacio San Telmo, vlakbij de voormalige tabaksfabriek en het zeer luxe Alfonso XIII hotel.

Alcazar, SevillaWe beginnen namelijk het stadsbezoek vandaag bij het Alcazar. Aangezien ik een groep heb die groter is dan 30 personen heb ik vandaag 2 gidsen nodig om het complex te bezoeken. (net als in het Alhambra overigens) Ook is het verplicht om met oortjes en een zendertje te lopen zodat de diverse groepen geen last van elkaar hebben als de gidsen staan te vertellen. Het is eind september en dat is o.a. de drukste tijd in het najaar voor een bezoek aan het zuiden.

We splitsen de groep en Esther en Merijn (een collega van Kras die ook stadsgids lijkt veel op Alhambra, Granadais) nemen ons mee door de prachtige zalen van het Alcazar. Gebouwd voor de christelijke koningen maar door de Moorse kunstenaars uit Granada. Aangezien het paleis altijd bewoond is gebleven zie je hier nog beter de prachtige Moorse kunst dan in het Alhambra waar eeuwenlang verwaarlozing is geweest. De voormalige slaapkamers – de patio’s – de ambassadeurszaal – de kapel van de Katholieke koningen – de zalen met de wandtapijten waar Karel V trouwde met Isabel van Portugal en de prachtige tuinen. Hier nemen we ook een half uurtje pauze zodat de mensen kunnen kiezen tussen een kopje koffie of een bezoek aan de tuinen.

We nemen dan afscheid van Esther en met Merijn gaan we verder door de wijk Santa Cruz, de voormalige Joodse wijk, en daarna is nog het bezoek aan de grootste gotische kathedraal ter wereld. Gebouwd op de resten van de voormalige moskee – de patio met de sinaasappelbomen is nog over van de voormalige binnenplaats voor de rituele wassingen voor het bezoek aan de moskee.

zijaltaar in de kathedraalWe zien het prachtige retabel achter het altaar – de mooie koorstoelen – het graf van Columbus – de kerkschatten in de sacristie etc. etc. Na de uitleg is er vrije tijd en een aantal mensen beklimmen de toren van de Giralda (de klokkentoren – voormalige minaret) het is namelijk helder weer en boven heb je een prachtig uitzicht. Iedereen is vrij voor de rest van de dag en kan kiezen of men met de bus teruggaat naar het hotel rond 5 uur of langer of korter in de stad blijft. Het hotel ligt namelijk naast een metrostation.

Ik ga even wat drinken met Merijn om even bij te kletsen, zo vaak zien we elkaar natuurlijk niet. Dan natuurlijk wat tapas eten in mijn favoriete bar vlakbij de uitgang en een garnalenspiesjevan de kathedraal. Ik slenter wat door straatjes en ga dan even luxe koffie drinken in de patio van hotel Alfonso XIII. Daar zitten ook een aantal dames van mijn groep trouwens. Even een krantje lezen en mijn mail doornemen (ik heb de vraag gekregen wat ik met de kerst wil gaan doen voor Kras: Madrid (5 dagen) – Lissabon (5 dagen) – Costa de Lisboa (10 dagen).

Rond 5 uur is bijna iedereen bij de bus voor de rit terug naar het hotel. Het is genoeg gewest – men is moe en het is warm en in het hotel en in de buurt van het hotel zijn genoeg gelegenheden om te eten en er is naast het hotel zelfs een winkelcentrum met een grote supermarkt.

Morgen via Córdoba naar Andújar

Van reisblog naar fotoboek