Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 5

28 september 2017 - Sevilla, Spanje

Dag 5: via Arcos de la Frontera naar Sevilla

Na 3 nachten in het hotel in Chiclana te hebben geslapen is het nu tijd om weer eens te verkassen.  We gaan 2 nachten naar een hotel in een voorstad van Sevilla (met naast het hotel een metrostation naar het centrum) maar eerst bezoeken we vele doorkijkjes en uitzichtennog een van de mooiste Pueblos blancos: Arcos de la Frontera. Het stadje ligt, net als vele witte dorpjes, op een heuvel. Op die manier kon de vijand beter gezien worden. Het stadje is al eeuwen oud dus een aantal kerken staan op de plaats van een vroegere moskee.

Als we de stad naderen zien we dat de feria is begonnen: de stadsfeesten rond de feestdag van de patroonheilige (Miguel in dit geval) met kermis. Delen van de stad zijn daarom afgesloten maar we kunnen nog met de bus op het plein komen om uit te stappen. Van hieruit gaan we wandelen naar het oude centrum (de bus kan en mag niet verder). Het is een beetje een steile klim maar we stoppen hier en daar voor een fotostop bij een uitkijkpunt en bij een kerkje naast een bejaardenhuis waar de mis bijna gaat beginnen. In het bejaardenhuis hebben ze de patio mooi aangekleed in feria-stijl: kerkje in Arcos de la fronteraprachtig. De ouderen van het stadje kunnen op deze manier ook een beetje feest vieren

Op het hoogste punt is een plein met een mirador: prachtig uitzicht hebben we hier over de groene vlakte en de rivier. Op het plein ook een voormalig kasteel en een paleis wat is omgebouwd tot parador. Prachtig gelegen en vele kamers hebben een mooi uitzicht. Ook de bar waar je kunt genieten van een kopje koffie ligt aan het einde van het plein. De voormalige moskee is nu natuurlijk een kerk net als in bijna alle gevallen hier in het zuiden. Een aantal mensen besluiten heerlijk koffie te gaan drinken in de parador maar ik loop nog een paar straatjes verder. Vlakbij is namelijk nog een overdekte markt (die helaas dicht is i.v.m. de feria) maar daarnaast is een klooster van slotnonnen. Zij maken koekjes die ze verkopen via een speciaal luikje waardoor je de nonnen niet kunt zien. Hier werden vroeger zelfs kindjes te vondeling gelegd om een opvoeding te krijgen in het klooster.

een keer per jaar chocolate met churros etenDan lopen we langzaam weer naar beneden waar een aantal terrassen zijn voor de welverdiende koffiepauze. Ik besluit maar eens, voor het eerst zelfs dit jaar, een kop chocolate te nemen met een portie churros erbij (oliebollenfriet noem ik dat en je hoort het te soppen in de dikke chocolademelk)

Rond 1 uur lopen we samen naar de bus die bij het kermisterrein staat en dan gaan we langzaam richting Sevilla. Onderweg, aan de oude NIV, stoppen we bij een zeer druk bezocht wegrestaurant: El Paisano, in de buurt van Los Palacios. Voor het restaurant, achter hekken en binnen, staan vele zaken die gewonnen kunnen bar el paisano, onderweg naar Sevilla: grote loterijworden met een speciale loterij van het bedrijf. De trekking is op 6 januari en er is van alles te winnen: goud – een camper – een auto – een jaar boodschappen – een deel van je hypotheek – een motor – cruisereizen etc. etc. en teveel om op te noemen.

Ik krijg 2 loten mee als cadeautje en naar ik hoop kan ik op 6 januari de camper komen ophalen want die ga ik vast winnen!!!!

Plaza de españa, SevillaNa de lunch rijden we naar het hotel – we checken in en met de liefhebbers (allemaal deze keer) rijden we rond 6 uur naar het centrum van Sevilla voor een bezoek aan Plaza de España (morgen ligt het een beetje uit de richting) en met een deel van de groep ga ik uit eten in restaurant El Cabildo, vlakbij de kathedraal. Heerlijk eten en lekkere wijn met als aperitiefje een glaasje malagawijn en bij het dessert een glas cava (Spaanse champagne)

Daarna hebben we genoeg tijd om even de verlichte kathedraal te gaan bekijken voor we weer in de bus stappen richting hotel. Morgen de hele dag voor het bezoek aan de stad Sevilla