Grand tour Andalucía: Kras 15 dagen: dag 3

26 september 2017 - Cádiz, Spanje

Dag 3: Cádiz en Jerez de la frontera

Rond 9 uur vertrekken we met de bus naar Cádiz. Onderweg passeren we een flink aantal “salinas”: zoutvelden. Hier in deze streek worden veel stukken land onder zout water gezet. Dan moet de zon het water laten opdrogen en dan kan het zout worden geoogst. Vele velden zien we onderweg en ook vele bergen met het witte zout.

bezoek aan de markt in CádizBij aankomst in Cáidz rijden we eerst een rondje om de oude stad heen. Cádiz is een van de oudste, zo niet de oudste, steden in Europa en al ver voor de jaartelling bewoond door een volk dat de Tartessos heette. Ooit een eiland maar nu met een smal deel verbonden met de rest. Er loopt een mooie boulevard langs de Atlantische kust die enige gelijkenis vertoont met die in Havanna, Cuba. Hierdoor wordt de stad ook wel Klein-Havanna genoemd. Om zich tegen piraten te beschermen is er een vesting gebouwd en vlakbij deze plek stoppen we heel even om een foto te maken van 2 hele grote en meer dan honderd jaar oude bomen.

Vlak bij de haven (er ligt een cruiseboot) stappen we uit en we gaan lopend door verse vis in overvloedhet centrum naar de markt. Het plein voor het gemeentehuis is een aantal jaren geleden  autovrij gemaakt. Via een winkelstraat komen we bij de kathedraal en dan is het nog 1 straat (vele winkeltjes en terrasjes) naar de overdekte markt.

Altijd een genot om hier rond te lopen en alle verse vis te zien liggen Tonijn – zwaardvis – hondshaai – kabeljauw – merluza (heek) – ansjovis en heel veel verschillende schaaldieren en inktvis.

boulevard langs de Atlantische oceaan: klein HavannaOok de groente- en fruit kramen zien er prachtig uit met de verse waren. Het is weer chirimoya tijd (zuurzak volgens vele Nederlanders) en wat me opvalt later in een groentewinkel is dat de bloemkool  hier niet per stuk gaat maar per gewicht (inclusief de stronk wordt die gewogen)

We lopen een rondje en ik leg een aantal dingen uit en dan is iedereen vrij om zijn / haar tijd in te delen in deze gezellige stad: kathedraal bezoeken – boulevardje pikken – winkelen (CenA is dicht)

Een vriend van ons woont in de buurt en die komt altijd even met de fiets over. Dus tapas eten met een vriend die in de buurt woontwe drinken samen een kopje koffie en eten wat tapas in een klein kroegje voor we rond 2 uur weer samenkomen om naar de bus te lopen

Via de nieuwe brug rijden we de stad uit. pas een paar jaar open na veel oponthoud want de koste werden steeds hoger. Uiteindelijk is de brug gebouwd voor 500 miljoen!.

Er staat namelijk nog een bezoek aan de sherry bodega van Gonzalez Byass op nieuwe brug in Cádiz: heeft maar 500 miljoen gekostde agenda. De bodega die vooral beroemd is geworden om de Fino Tio Pepe. We rijden met een treintje langs de diverse hallen waar o.a. cognac wordt gedistilleerd – whisky ook sinds kort – de tonnenmakerij de hal met de vele vele liters sherry.

Dan gaan we de hal in waar alle vaten in een paar lagen op elkaar liggen en wordt het systeem uitgelegd van het rijpen: in lagen op elkaar en bottelen vanuit de onderste laag en alle lagen steeds aanvullen van de vaten er boven

We zien ook een video waarin alles nog eens wordt uitgelegd en dan is het tijd om bezoek aan de bodega van Gonzalez Byass, Tio Pepete proeven: een fino – een beetje zoetere – en een hele zoete, oloroso, die wel wat van de smaak van port wegheeft. Sommigen proeven in de winkel ook nog een paar whisky’s (dat vind ik dan weer niet lekker) en dan is het weer tijd om terug te rijden naar Chiclana

Mooie dag vandaag met heerlijk weer Morgen naar Gibraltar en naar Vejer de la frontera en er is regen voorspeld

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade